?>

Ny sæson – nye mål: få gang i løbeskoene på Fyn

Sommerferien er for de fleste af os slut, og lige om lidt går vi ind i den første efterårsmåned. Ferie er lig med afslapning og tid til eftertænksomhed. I sommerferien ser man en stigning i folk der søger nyt arbejde, melder sig ind i motionscentrene og Oktober er højsæson for skilsmisser. Dette sker formentlig som en reaktion på, at man i sommerferien slapper af og har tid til eftertænksomhed – er partneren den rette for mig? Er jeg glad for mit arbejde? Er jeg tilfreds med min sundhed, er der noget der skal skæres væk eller være mere af i mit liv? Ferien sætter tingene i perspektiv, og man har tid til at mærke efter, om man er er glad dér, hvor man er.

Måske du har lavet en aftale med dig selv om, at du vil i gang med motion, måske sommerferien bød på lidt for meget god mad, vin og is eller måske vil du bare gerne i gang igen. Efteråret er højsæson for løb – der foregår rigtig mange officielle løbsarrangementer rundt om i Danmark, og løbeklubberne åbner op for nye begynderhold eller hold for de mere erfarne løbere. Desuden er motion og løb en glimrende måde at holde humøret højt igennem et koldt og mørk efterår og vinter. Derfor er det godt at starte op, mens temperaturen er behagelig og lyset stadigvæk er dominerende, for når det er koldt og mørkt udenfor, er det svært at finde motivationen. Derfor har vi lavet 5 tips til, hvordan du holder motivationen oppe.

Tilmeld dig et løb

Vi motiveres alle af mål, og hvilket bedre mål end allerede nu at tilmelde dig et passende løb engang ude i fremtiden. Drømmer du om at kunne løbe 5, 10, 21 eller 42 km? Så er det nødvendigt med et fastsat mål i horisonten, så du har noget at planlægge din træning ud fra.

På blandt andet iform.dk kan du finde løbeprogrammer til alt fra 5-42 km. Et løbeprogram er med til at holde struktur på din træning, og det forhindrer, at du går for hurtigt frem, så du kommer til at overbelaste dig selv. Desuden er det motiverende at kunne afkrydse hvert træningspas i kalenderen og se, hvordan du nærmer dig målet. Tag et kig i løbskalenderen, motion.dk, og find et løb nær dig. På Fyn er der f.eks.:

  • Moserunden: 5km og 10km d. 6/9-2016
  • H.C. Andersens løbet: Marathon og halvmarathon d. 2/10-2016
  • Nytårsløbet: 5km og 10km løb d.31/12-2016

Mål dine resultater

Det siges, at det tager 7 uger at få sig en ny vane. 7 uger er længe at skulle tære på motivationen, før motionen bliver en vane. En ting, der hjælper dig med at holde motivationen er, at du ser forbedringer. Hvad enten det er at tabe et par kilo kilo, at kunne løbe hurtigere eller at kunne løbe længere. Det er derfor en god idé at holde styr på din udvikling. Dette kan du gøre ved hjælp af flere metoder:

  • Mål og vej dig: Lav et måleskema og nedskriv dine kropsmål og din vægt. Gør dette hver uge, så du hele tiden kan holde styr på dine fremskridt.
  • Tag tid: Køb et pulsur eller en fitbit, eksempelvis her, og begynd at måle på ting som din gennemsnitsfart eller din puls under løbeturen. Det er motiverende at se, at man bliver hurtigere.
  • Øg din distance: På apps, som eksempelvis Endomondo, kan du forud for din løbetur finde andre brugeres løberuter i din omegn eller lave dine egne. Det gør det nemmere at presse dig selv, hvis du på forhånd har planlagt en passende rute.

Træn med andre

Har du svært ved at komme afsted på din løbetur, så er det en god idé at løbe sammen med en veninde eller i en løbeklub. På Fyn findes der flere af slagsen blandt andet www.ogf.dk, hvor der er hold med forskellige niveauer. Det er nogle gange nemmere at få løbeskoene på, når der er andre, der regner med en.

Du kan også mere virtuelt træne eller konkurrerer med andre via diverse facebookgrupper, hvor man skal nå et vis mål inden måneden er omme. Eller du kan konkurrere med andre via appen endomondo.dk

Få nye oplevelser

Tag til et foredrag med løbeentuiasten og bestsellerforfatteren; Haruki Murakami, som gæster Odense bibliotek d. 8 oktober og blandt andet fortæller om, hvad der motiverer ham ved løbet. Eller download ”Podruns” fra oplev.odense.dk, hvor du på en løbetur på Havnen i Odense kan høre hele dens historie.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *